RSS

Daca e de Nobel, nu-i neaparat pe gustul meu…

09 Apr

„Daca va fi sa plangi,plangi de bucurie
Daca va fi sa minti,minte in privinta varstei tale
Daca va fi sa inseli,inseala- ti stomacul
Daca va fi sa pierzi,pierde-ti frica!”
(Pablo Neruda)
 
Acuma sincer, spuneti si voi, sa nu iti vina sa diseci minunatia asta de citat? Asa dintr-o ocheada m-a lovit un aer de populism si un damf de MISA. Eu nu zic ca-s eu desteapta si ca Pablo Neruda a primit de pomana premiul Nobel pentru literatura in 1971… (p.s. nu zic nici ca-s proasta!)
Spun doar ca genul asta de mesaje optimisto-dulceago-inteligento-pozitivo-motivationale nimeresc la mine ca si nuca in perete. Nu dati cu pietre zicand ca practic demagogia (plecand de la diferite posturi de pe acest blog)! Eu disec si incerc sa trag niste concluzii rationale de obicei, care poate ma ajuta la ceva. Ma joc si eu cu metaforele din cand in cand (e prea mare tentatia ca sa ma pot abtine…). Insa versurile astea mi-au generat o reactie organica, numita in termeni populari greata. Si mi-au provocat un impuls numit in termeni populari „sa vedem ce a vrut sa spuna aici poetul!” (cei din generatia comentariilor de la orele de romana stiu la ce ma refer…).
Asadar, sa facem putina analiza pe text!
 
„Daca va fi sa plangi, plangi de bucurie!”
plânge – PLẤNGE, plâng, vb. III. 1. Intranz. A vărsa lacrimi (de durere, de întristare, de emoţie sau de bucurie); a lăcrima. (cf. DEX)
Asadar sfatul poetului este sa ne inhibam emotiile / senzatiile naturale (durere, tristete samd), sau cel putin sa ne controlam reactiile la aceste emotii. Nu-i suficient mitul barbatului care daca plange, e un papa lapte. Ni se spune noua, oameni (femei, barbati, copii) sa nu plangem deloc din cauza emotiilor negative. Sa nu ne descarcam, sa tinem in noi, ca e mai sanatos asa si face bine si la ten si la „imagine”. Dar ca sa nu ne simtim oprimati, ne da o „dezlegare”: sa plangem de bucurie! Excelenta idee, pacat ca nu este foarte practica. Oamenii nu prea au parte in viata de asemenea momente de bucurie exagerata, incat sa nu isi poata opri lacrimile…
 
„Daca va fi sa minti,minte in privinta varstei tale!”
minţi – MINŢÍ, mint, vb. IV. 1. Intranz. A face afirmaţii care denaturează în mod intenţionat adevărul, a spune minciuni. A induce în eroare pe cineva; a înşela.a face să ia un neadevăr drept adevăr; a înşela; a păcăli; a amăgi. (cf. DEX)
Buuun! Nu discutam aici de morala, etica, principii, valori si alte cele. Pentru ca oricum se pleaca de la premisa ca se minte. Insa se pune in discutie gama de „obiecte” ale minciunii. Din cate miliarde de lucruri exista pe lume legat de care noi am putea sa fim tentati sa spunem ca-s negre in timp ce ele sunt albe, singurul lucru pe care Neruda in investeste cu aura de plauzibilitate este… varsta! Asadar, dragii mei, nu mintiti muribundul ca exista speranta, nu mintiti hotii ca nu mai e nicio persoana in cladire (care ar putea alerta politia), nu mintiti barbatul care sta cu cutitul la gatul nevestei ca nu ati fost de fata cand ea il insela cu altul…Astea-s prostii! Mintiti doar daca va intreaba cineva cati ani aveti (aviz mai ales femeilor!!!!)
 
„Daca va fi sa inseli,inseala- ti stomacul!” 
Asta e mai dificila… dar sa incerc totusi!
înşela – ÎNŞELÁ, înşél, vb. I. 1. Tranz. A induce în eroare, a abuza de buna-credinţă a cuiva; a amăgi.
Deci ni se cere sau sugereaza sa amagim stomacul, sa il inducem in eroare, abuzand de buna lui credinta. Incerc sa imi imaginez cum pot face asta. De obicei stomacul ne da semne daca e gol (mi-e foame!), daca e plin (opreste-te din inghitit, ca o sa pleznesc!), daca are probleme de natura fiziologica (ma doare!), daca traim ceva emotii puternice (mi-e frica sau sunt indragostit sub forma de „fluturi)samd. Acum eu ce ar trebui sa inteleg ca vrea Neruda de la mine? Cand mi-e foame sa inghit ceva acolo, cat sa-mi amagesc stomacul? Ok, fezabil. Daca el zice ca explodeaza daca mai ingurgitez ceva, eu sa abuzez de buna lui credinta si sa-l mai indes putin? Ma rog, si asta se poate face… Daca bietul stomac are ulcer, sa beau pana nu mai simt durerea si asa il insel? Mai bine ma opresc aici, ca numai la aceste ganduri m-a apucat o…durere de stomac… Intrebarea mea, pe langa „cum?” poti insela un stomac, este si de ce este cel mai important lucru de pe planeta pe care il pot si am voie sa-l insel…
 
„Daca va fi sa pierzi, pierde-ti frica!”
pierde – PIÉRDE, pierd, vb. III. I. 1. Tranz. A nu mai şti unde se află, unde a pus, unde a rătăcit (un bun material).(cf. DEX)
Din cate inteleg eu, cu mintea mea cea proasta, a pierde implica lipsa de intentionalitate, de control, de motivatie. Una e sa pierzi si alta sa …faci pierdut ceva. Putem pierde multe lucruri, dar frica…mai greu! Si apoi, frica asta, saraca de ea, este  emotia specifica primejdiei sau a perceptiei primejdiei, care ne pregateste pentru actiune fizica de tipul fugi sau lupta. Asadar teoretic are un rol important in supravietuire (n.a. si practic!). Explicati-mi, va rog, ce motiv as avea eu sa vreau sa scap de ceva care mi-e util! As vrea sa il vad pe Neruda cum ii explica unui grizzly suparat ca el si-a pierdut pe undeva frica si nu are de gand sa se lase prea tare impresionat de urs…
 
Ei bine, am ajuns la finalul analizei… Sunt convinsa ca puteti sa aduceti contraargumente la disectia mea! Tot ce pot spune e ca eu ma simt mai usurata acum, ca am zis ce mi-a trecut prin minte citind acele 4 versuri…
 
 
 
3 comentarii

Scris de pe 9 Aprilie 2011 în Critic, Expresiile vietii

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

3 răspunsuri la „Daca e de Nobel, nu-i neaparat pe gustul meu…

  1. Tipul Cel Rau

    10 Aprilie 2011 at 11:51

    Intre o inghititura de palinca si masa de pranz (un piure delicios cu friptura…)imi permit sa afirm urmatorul lucru:admit ca sunt oameni cu spirit,care in profunzimea gandirii lor,au puterea sa extraga esenta in 2 sau 3 cuvinte.Dar aia-s asa de putini,incat ajung la urmatoarea afirmatie:majoritatea mananca cacat.Argumentez cu urmatoarele:eu unul am ajuns la concluzia ca fiecare e unic (foarte unic,ca sa o comit gramatical),si ce e valabil la unul,nu e la celalat.Si cei mai fericiti dintre noi sunt aceia care au intelepciunea sa invete din ce patesc altii.Aia-s primii fericiti.Adica acuma cum ar fi daca asta cu citatul cu frica ar ajunge in Legiunea Straina?Ar mai zice el cand ar fi in vizorul unui P.S.L.-ist ca daca e sa pierzi…?Sau ar face urgent un culcat,bucuros ca frica l-a salvat?Si asa mai departe…as mai avea exemple,dar se raceste palinca.Duminica faina.

     
    • geaninavlad

      10 Aprilie 2011 at 13:27

      Frica este una dintre emotiile de baza, instinctuale, de multe ori inconstiente. Urs, pusca, cutremur, foc, tzunami…orice ne poate face rau si ne pune in primejdie ne provoaca frica… e o diferenta intre frica si anxietate (care este o teama irationala de multe ori si pe care exista tehnici de a controla sau …pierde…).
      Duminica faina si palinca de calitate!

       
  2. Tipul Cel Rau

    10 Aprilie 2011 at 11:54

    Am zis ca asta e cu Legiunea e mai adecvata,tu ai zis cu un urs.Macar ursul e salbaticiune,si stii o treaba.Mereu am zis ca teoria e antemergatorul practicii,dar la o adica,practica bate teoria aproape mereu.

     

Lasă un răspuns

 
