RSS

Religia – intre hobby si marketing

19 Apr

Respect oamenii care au pasiuni. Indiferent ca e vorba de gradinarit, regizat filme, colectionat nasturi sau salvat balene. Important este ca isi canalizeaza energia catre un scop anume, pe care il urmaresc cu asiduitate. Ii respect chiar si pe cei care pun pasiune in religia pe care au ales-o. Tot o forma de credinta este si asta, la fel cum altii cred ca este important sa aiba o gradina frumoasa, sa creeze filme geniale, sa adune cate un exemplar din orice tip de nasture sau sa se asigure ca exista balene fericite pe pamant… Fiecare este liber sa creada in ce vrea si sa se implice cat vrea si sa actioneze ca atare.

Spuneam ca ii respect, pentru ca pun pasiunea in joc. Cand este insa vorba de un simplu hobby, isi pierd in fata mea aura de „extraordinar”. Nu ma intereseaza cei care pun cate o floare in gradina pentru ca au primit niste seminte sau rasaduri cadou, nici cei care din plictiseala au incercat sa faca in timpul liber un filmulet si sa-l posteze pe youtube, nici cei care fiind zgarciti, nu arunca niciodata nasturii stingheri gasiti prin casa. Nici macar cei care, dupa ce au vazut „Free Willy”, propovaduiesc timp de 1, 2 sau 3 zile cui ii asculta despre importanta ecosistemelor si a faunei de pe Terra…

Tot asa, nu pot sa-i inteleg si sa-i apreciez pe cei care isi amintesc de credinta si religia lor doar pe baza calendarului, si nici atunci… Devin brusc umili, isi controleaza actiunile pentru a nu incalca preceptele, postesc, nu mai fac sex, nu folosesc masina de spalat, dau de pomana, fac cruci si mai ales ii privesc dand din cap dezaprobator pe cei care nu pun aceeasi „pasiune” in zilele respective in manifestarea „credintei”. Poate mi se pare mie, dar toate asea sunt semne ca ai un hobby, si nu o pasiune care te consuma.

Nu-mi plac extremele si extremistii, sa fim intelesi! Dar macar ii admir si le respect capacitatea de a canaliza atata energie intr-o directie clara. Cu ei stii cum stai, nu ai surprize… Pe cand de la cei care au drept hobby religia, poti sa ai parte de revelatii… Domnisoara X, pe care ai tot vazut-o dansand pe mese in cluburi in ultimele luni, te cheama la biserica sa va spovediti impreuna. Vecina de la 2, care isi bate copiii mai des decat covoarele, nu spala niciodata haine duminica, doar e pacat… Domnul Z, patron de firma cu 100 de angajati, 5 la alb si 95 la negru, doneaza 2% pentru Fundatia „Imparatia cerurilor”, ce ajuta familiile nevoiase cu zahar si faina de Paste si Craciun… Madam Y, ce desfasoara o activitate infloritoare de video chat unde ajuta crestineste 30 de tinere sarmane sa faca si ele 1000 de dolari pe luna, obligatoriu isi uneste degetele cu unghii tehnice intru realizarea unei cruci peste centura de siguranta, daca stationeaza in trafic in dreptul vreunei biserici (in care, fie vorba intre noi, nu a intrat in viata ei…).

As zice ca e o adevarata placere (daca nu ar fi de fapt o NEplacere) sa vezi toti oamenii astia ce au un singur numitor comun: au si ei un hobby – religia! Si pentru ca exista amatori, exista si oferta. Bisericile si manastirile au pagini pe facebook, fac consiliere online si probabil si spovedanii. Se vand la kilogram matanii si iconite „sfintite”. Doar orice hobby este o sursa de castig, daca te duce putin mintea…

In drum spre casa, in troleu, am vazut deunazi un batran. Probabil fara casa. Judecand dupa hainele murdare, barba crescuta dupa legile junglei, unghiile aflate intr-un doliu prelungit si sacosele pline cu diverse chestii neidentificabile, pe care le tinea strans in brate, pe scaunul de troleu unde dormea senin. O scena comuna, ati zice. Ca el sunt mii. Ce avea in plus? Isi dormea somnul fara griji la umbra cozorocului unei sepci negre, pe care scria cu rosu „I love Jesus!” (in loc de love, bineinteles era desenata o inima, dupa modelul celebru…). Pentru o secunda chiar te facea sa simti ca este atat de impacat in somnul lui, pentru ca se afla sub protectia magica a credintei sale… Dupa secunda aia, ii dadeai seama ca era o sapca achizitionata din vreun second-hand sau primita de pomana de la ceva organizatie caritabila, ce practica marketingul religios cu succes…

Anunțuri
 
2 comentarii

Scris de pe 19 Aprilie 2011 în Critic

 

Etichete: , , , , , , ,

2 răspunsuri la „Religia – intre hobby si marketing

  1. Movie Zone

    19 Aprilie 2011 at 20:06

    la revelatii puteai sa mai pui:vorba unui profesor;in timpul anului universitar biserica din apropierea facultatii pustie,in timpul sesiunii se intampla un fenomen straniu:toti devenim credinciosi responsabili la nevoie iar mica biserica este plina ochi… 🙂

     
  2. gore dushmanu

    23 Aprilie 2011 at 02:08

    Religia e una , Credinta e alta . Religia este ca un complex industrial care are o multime de sectii , unele de creatie , altele de productie , altele de testare sau …distrugere… In Romania , religia se manifesta absolut aleator si conditionat , un paradox de fapt , prin religie se cauta materialul , nicidecum spiritualul ( blesteme, rugaminti pentru prosperitate, sa moara dusmanii, sa castig la LOTO, sa fie mai bine pentru unii si mai rau pentru altii , etc …Nu stiu cata lume cere doar : „Lumineaza-mi Doamne , mintea si da-mi liniste sufleteasca „…Nu cred ca prea multi , daca ma uit in jur – ziare , teveuri, strada etc. Credinta , in schimb , este adevarata putere spirituala , nelegata de o imagine anume , simboluri sau icoane sau statui ( vorba Cartii , „sa nu faceti chip ciopilit ” ) , pentru ca este forta din noi cu ajutorul careia putem realiza orice , inclusiv modelarea propriei persoane . Principalul este sa credem cu tarie in ceea ce vrem sa facem sau sa devenim , iar aici Creatorul se subantelege fara alte definitii sofisticate . Nu trebuie sa ma duc la /in biserica daca am gresit , e suficient sa ma uit in oglinda liftului si sa schimb ce nu e in regula . Acolo vad chipul si asemanarea Celui care singur si sigur ma poate ajuta .

     

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: