RSS

Minunile din statistici (sau cum isi schimba romanul naravul)

22 Apr

Din marea de mailuri tip newsletter care imi scalda periodic inbox-ul, acum 10 minute mi-a zgariat retina un titlu alarmant: “Dupa ce s-a prabusit in 2010, disponibilitatea de cumparare a romanilor s-a stabilizat la un nivel foarte scazut“. Ce mi-a trecut prin minte in secundele de dupa lecturarea titlului? Prima reactie a fost in stilul “Amintirilor din copilarie”… iaca pozna!  A doua a fost pe filiera burtierelor de la OTV… soc, senzational!  A treia a fost tipic ardeleneasca… hai, noah!  Iar ultima, expresia felului meu obisnuit de a aborda stirile bazate pe statistici… yeah, right!!! Desi am o gena dominanta mostenita direct de la Toma Necredinciosul, mi-am impus de-a lungul timpului sa acord totusi prezumtia de nevinovatie. In cazul de fata, sa dau o sansa articolului cu pricina sa ma convinga! Si ce argumente am primit?

1. informatia este concluzia studiului EURO Climate efectuat de GfK  in Austria, Bulgaria, Cehia, Franta, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia, Romania si Spania, pentru primul trimestru din 2011;

2. “disponibilitatea de cumparare” este un indicator calculat pentru fiecare tara vizata de studiu; la noi, se pare ca in martie era de -35,1 puncte, pe cand austriecii au valori de 30,9 si nemtii  de 34,3;

 

3. starea de spirit a consumatorilor europeni este dominata, in prezent, de cresterea inflatiei si de cotele inalte ale datoriei publice.

… toata lumea sa se ridice si sa aplaude timp de cinci minute! Ok, am glumit, puteti aplauda si stand pe scaun! Sau si mai bine, puteti sa imi explicati si mie de ce ar trebui sa inghit pe nemestecate genul asta de informatii.

1. Pentru ca asa zice GfK? Daa, stiu ca ne place mult si apreciem in mod special tot ce vine de la institutii, organizatii si alte structuri investite cu aura de autoritate incontestabila intr-un domeniu. Doar se asteapta de la noi sa ne alegem pasta de dinti pe criteriul ca este recomandata de Asociatia Mondiala a Medicilor Stomatologi si sa credem toate aberatiile servite prin media sub pavaza comunitatii oamenilor de stiinta din Marea Britanie! Ca doar niciunul dintre noi nu a invatat vreodata la scoala nimic despre metodologia unei cercetari, despre cum se valideaza un studiu, despre importanta esantionarii si mai ales a precizarii marjei de eroare… detalii insignifiante! Deviza noastra trebuie sa fie “crede si nu cerceta!” sau “nu te lega la cap, daca nu te doare!”

2. Sa iau de buna stirea pentru ca indicatorul respectiv a iesit negativ la noi? Si pentru ca noua ne dau de obicei multe cu minus sau rest? Si pentru ca, nu-i asa, la noi cainii nu au nimic in coada, pe cand la altii au mereu covrigi? Daca stau sa calculez, cainii austriecilor au exact 66 de covrigi in plus fata de potaile autohtone. Noroc ca nu sunt 666, ca atunci aveam o explicatie in plus: precis si-a bagat dracul coada!

3. Sau, cel mai important, sa propag si eu concluzia studiului, cucerita de argumentul ala cu starea de spirit dominata de inflatie si de datoria publica? Jur solemn ca o sa preiau si o sa dau mai departe informatia, daca imi explica cineva cum poate sa fie dominat spiritul cuiva de inflatie? In prostia mea, eu credeam ca starea de spirit a unui om are legatura cu emotiile, sentimentele si alte concepte din astea psihologice rasuflate…

Daca ar fi sa ma iau strict dupa ce am citit in articol, ar trebui sa cred in minuni! De genul: romancele au suferit un AVC in masa si astfel le-a disparut peste noapte tendinta de a se relaxa prin sesiuni prelungite de shopping; in acelasi timp, s-a dat un decret ca se interzic revistele alea pacatoase de fashion, care ne chinuie cu poze despre ultimele tendinte in materie de sandalute, cordelute si posetute, si care ne provoaca insomnii sau ne chinuie crunt pana cedam si dam fuga la mall sa intram in randul lumii; sau poate odraslele noastre s-au maturizat spectaculos din 2010 pana in martie 2011 si acum inteleg ca rata inflatiei si datoria publica sunt mult mai importante decat egocentrismul care le facea pana mai ieri sa urle ca din gura de sarpe in mijlocul magazinului cand noi refuzam sa le cumparam diversele articole asezate strategic pe rafturi; cine stie, poate minunea care s-a intamplat este ca au dat roade campaniile de sanatate publica si ne-am lasat de fumat cu totii sau am inteles in sfarsit ca mersul pe jos face piciorul frumos si, drept urmare, ne-am concediat pe termen indefinit masinile amatoare de benzina…

Gata, stiu! Romanii au inteles in sfarsit ca Maslow era un dobitoc, cu tot cu piramida lui! Faza aia cu nevoile de baza e doar inventata de spiritul malefic al consumerismului. De fapt noi ne plasam la etajul superior: indiferent ca nu am mancat de trei zile, ca sunt intepenite caloriferele pentru ca nu am platit factura, indiferent ca e cam aiurea sa mergi pe strada in fundul gol, pe noi ne intereseaza numai dezvoltarea spirituala, autorealizarea! Si pentru ca noi nu suntem fraieri ca austriecii, nu cheltuim nimic cumparand surse de “iluminare”! Le furam sau le luam gratis de pe unde le-au lasat altii…

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 22 Aprilie 2011 în Critic

 

Etichete: , , , , , , ,

Lasă un răspuns

 
